تخته چند لایی | فروش تخته چندلایه به سراسر کشور

تخته چندلایی

تخته چند لایی یا پلای وود که در کشور ما طرفداران زیادی دارد، یکی از انواع فرآورده‌های چوبی است. این محصول از فشردن چندین چرقه‌ی چوبی تشکیل شده که ضخامت کمی دارند. در اثر فشار و حرارت و استفاده از چسب‌های مخصوص، این لایه‌های هر کدام برخلاف رگه‌های لایه قبلی و عمود بر هم، به یکدیگر محکم میشوند.

در اثر همین فرایند میتوانید تخته‌های چوبی با استحکام و مقاومت بالا را در اختیار داشته باشید. برای لایه‌های بیرونی و سطح پلای وود، اصولا از روکشهایی مرغوب و زیبا استفاده میشود و در میان روکش‌ها نیز سه تا چندین تخته قرار میدهند.  هر چه تعداد این لایه‌ها بیشتر باشد مقاومت و توازن نیرو، نیز بالاتر میرود. تخته چند لایه یا پلای وود از جمله پرکاربردترین نوع مصرفی برای بسیاری از صنایع است که در ادامه این مطلب از آسیا پاندا چوب بیشتر در مورد آن خواهیم آموخت.

خرید تخته چند لایی

 نحوه ساخت تخته چندلایی یا پلای وود

طبیعتاً جهت ساخت و ایجاد هر محصول از جنس چوب، نخستین حرکت انتخاب چوب مناسب است. پلای وود هم به عنوان یک محصول چوبی، از این قاعده پیروی میکند. در ابتدا میبایست، چوبهایی که با توجه به مشخصه‌های فنی، از استاندارد لازم جهت ساخت تخته چند لایه برخوردار هستند را شناسایی و جمع‌آوری نمود. بهترین نوع چوب برای این منظور عموما مربوط به درختانی مانند سرو، افرا، صنوبر، کاج و ماهون مربوط خواهد شد.

در مرحله بعد باید چوبهای تهیه شده را در مخزن بزرگ بخار قرار داد تا نرم شده و برش‌کاری روی آن راحت گردد. بعد از برشکاری چوبها توسط دستگاه‌های برش، ورقه‌های برش خورده را از یک دستگاه بزرگ اسکنر عبور می‌دهند تا در صورت وجود نقص یا اشکال شناسایی گردد. سپس ورقه‌های تایید شده را در جهت‌های مناسب با چسب‌های مخصوص و فشار و حرارت، به یکدیگر اتصال میدهند. میتوان از سه تا چند لایه را به همین صورت آماده کرد تا متناسب با نیاز مشتری، انتخاب گردد. در مرحله نهایی هم برای ایجاد زیبایی و مستحکم‌تر نمودن کار، بر روی آن روکشهایی مخصوص کشیده میگردد.

مطلب مرتبط: تخته چند لایی روسی | معایب و مزایا

انواع تخته چندلایی بر اساس تعداد لایه‌ها

تقسیم بندی تخته های چندلایی به گونه های مختلفی انجام می شود. یکی از این تقسیم بندی ها بر اساس لایه های پلای وود است. در ادامه این تقسیم بندی را به صورت مفصل شرح می دهیم.

پلای وود از نوع تخته ۳ لایه

تخته چند لایی از نوع سه لا

این نوع جزو اولین و مرسوم‌ترین نوع تخته چند لایه است که در بازار بسیار فروش دارد. تخته سه لایه تا مدتها تنها تولیدی به عنوان پلای وود بود و به مرور لایه لایه اضافه شد و امروزه تا هجده لایه هم قابل مشاهده است. این نوع نسبت به دیگر انواع تخته چند لایه، نازک‌تر بوده ولی ضمن استحکام قابل قبولی که دارد، میتوان در بسیاری موارد چون ساخت وسایل تزیینات و فضای داخلی منازل، مورد کاربرد قرار داد.

 

تخته پنج لایه به بالا

هر چه تعداد لایه بیشتر شود، نام تخته نیز به همان نسبت تغییر میکند. به عنوان نمونه به تخته‌هایی که نتیجه‌ی پنج لایه بر روی یکدیگر هستند تخته پنج لایه می‌گویند. افزایش تعداد لایه مساوی میشود با استحکام بیشتر و مصارف چند منظوره.

انواع تخته چندلایی با توجه به کاربرد 

تخته چند لایه یا پلای وود نرم (Soft plywood)

این نوع پلای وود به عنوان نوع رایج و پرکاربرد، از چوب نرم درختانی همچون سرو و کاج تولید میگردد. با این که در نام این تخته، واژه‌ی نرم، قرار گرفته، اما از لحاظ استحکام بسیار مطلوب است. مصارف Soft plywood عموما در موارد صنعتی و ساختمانی مانند  کفپوش منازل و روکش سقف منازل می‌باشد.

تخته چند لایه یا پلای وود سخت (Hard plywood)

تخته چندلایی سخت نیز از چوب سخت درختانی همچون افرا، بلوط، توس و گردو تولید میگردد. مصارف Hard plywood را میتوان در مواردی مانند مبلمان، کابینت، کمد، تجهیزات ورزشی و بسیاری موارد دیگر مشاهده نمود.

تخته چندلایی یا پلای وود انعطاف پذیر (Flexible plywood)

این نوع تخته با توجه به نامش، دارای انعطاف پذیری فوق العاده‌ای بوده که آن را برای مواردی که دارای انحنا میباشد، بسیار مناسب نموده است.

تخته چندلایی یا پلای وود هواپیما (Aircraft plywood)

این نوع پلای وود به دلیل استفاده از چوب بسیار سخت درختانی چون توس، صنوبر و ماهون، بسیار مستحکم هستند. علاوه بر این در برابر رطوبت و حرارت نیز مقاومت قابل توجهی دارند که آن را برای کاربردهای نظامی و هوایی همچون ساخت جنگنده بسیار مناسب نموده است.

تخته چندلایی یا پلای وود دریایی (Marine plywood)

در زمینه دریایی از جمله ساخت کشتی و قایق، نیز تخته‌های چند لایه کاربرد فراوان دارند. به دلیل خاصیت ضد رطوبتی که با کمک چسبهای مخصوص به چوبها میدهند، می‌توانند مقاومت خوبی در شرایط آبی داشته باشند.

تخته چندلایی یا پلای وود خارجی (External plywood)

این نوع دیگر از انواع تخته چندلایی دارای کاربردهای فراوانی است که به محیط خارجی مربوط میگردد. با کمک چسبهای مخصوص میتوان این نوع چوب را در برابر، باد، طوفان، باران و موارد این چنینی مقاوم کرد. با توجه به تنوع چوبی مختلف، میتواند برای هر منطقه و با هر آب و هوایی، نوع مناسب را یافت.

تخته چندلایی یا پلای وود داخلی (Decorative plywood)

معمولا در بسیاری از دکوراسیون‌های داخلی، استفاده از چوب، حس طبیعت و سرزندگی را القاء میکند. از همین جهت تخته‌های چند لایه با توجه به ویژگی‌های خاص و زیبای خود می‌توانند در ظاهرسازی مورد استفاده قرار بگیرند. از این نوع تخته چندلایی میتوان در درب و پنجره خانه، دیوار، کفپوش و سقف، پله‌ها و کابینت و همچنین تزیینات دیگر استفاده نمود.

درجه‌بندی تخته چندلایی یا پلای وود از A تا D

در ادامه تخته‌های چند لایه را با توجه به کیفیت ساخت، از جمله صافی و سمباده زدن، فضاهای خالی در کنار گره‌ها و ترک‌ها، از درجه‌ی A تا D طبقه‌بندی کردیم

پلای وود با درجه A: در این درجه تخته کاملا صاف است و قابلیت رنگ‌آمیزی نیز دارد. سازندگان تمام دقت را دارند که در این درجه تعمیر و گره وجود نداشته باشد.

پلای وود درجه B: این درجه سمباده زده شده اما ایرادات یا تعمیرات ناچیز و قابل چشم‌پوشی نیز میتوان در آن مشاهده کرد. به همین جهت نسبت به درجه A قیمت کمتری دارد.

پلای وود با درجه C: عموما سمباده زده نیستند و دارای گره‌های محکمی تا عرض یک و ½ اینچ هستند. معمولا تعمیرات را در سطح وسیعی میتوانید مشاهده نمایید. این نوع بیشتر برای انجام موارد زیرسازی مناسب میباشد.

پلای وود با درجه D: در این درجه، میتوان عمق گره‌ها را از دو و ½ اینچ مشاهده کرد. نقاط معیوب آن تعمیر نگردیده و  برای سازه‌هایی خارج از دید کاربرد دارد.

ویژگی و مزایای پلای وود یا تخته چند لایی

با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که برای پلای وود میتوان عنوان کرد، بکارگیری این نوع در بسیاری از مصارف، روز به روز در حال افزایش است. در ادامه به برجسته‌ترین مزایای تخته چند لایی اشاره خواهیم کرد:

برخورداری از استحکام و دوام بسیار بالا

همان گونه که پیش‌تر ذکر شد، پلای وودها به جهت ساخت با چندین لایه چوب و چسبهای مخصوص، با استحکام و مقاومت عجین شده‌اند. ساختار ؤ نوع چیدمان لایه‌های بر روی یکدیگر، سبب این ویژگی شده است.  

دارای وزنی کم و بسیار سبک

از دیگر ویژگی‌های تخته‌های چند در مقایسه با دیگر انواع چوب، وزن سبک ان میباشد. شاید قابل باور نباشد که یک چوب با چنین استحکام بالایی، اینقدر سبک و به راحتی قابل حمل باشد. به دلیل سبکی پلای وودها، گزینه مناسبی جهت ساخت انواع مبلمان، کمد و غیره باشد.

ساخت و تولید در ابعاد بزرگ

از دیگر مزایای مهم تخته‌های چند لایی، قابلیت تولید آن در ابعاد بزرگ است. این ویژگی میتواند سبب شود که بخش وسیعی را بدون کمترین ناهمواری مورد پوشش قرار داد. این موضوع دور‌ریز چوب را نیز کاهش میدهد.

بهترین گزینه جهت سطوح دارای انحنا

همان گونه که در معرفی انواع پلای وود گفته شد، تخته‌های چند لایی موجود است که از انعطاف پذیری زیادی برخوردار می‌باشد.

این نوع به  پلای وود فلکسی مشهور بوده که میتواند بدون هیچ اشکالی در سطوح دارای انحنا، به کار برد.

عدم ترک خوردگی در هنگام پیچ و میخ

چوب‌ها معمولا در هنگام پیچ شدن ترک میخورند و به همین جهت ناچار میبایست از راهکارهای دیگر بهره برد. اما تخته‌های چند لایی به دلیل نوع ساختار خود، می‌توانند مقاومت بهتری در این خصوص داشته باشند.

چند مزیت دیگر

 پلای وودها در مقابل تغییرات دمایی میتواند مقاومت چشمگیری داشته باشد.

 رطوبت تا حد زیادی نمی‌تواند به این نوع چوب آسیب برساند و دلیل آن نوع چسبی است که در ساخت به کار میرود.

از آنجایی که با چند لایی نازک چوب میتوان حجم وسیعی از محصول تولید کرد، میتوان گفت با محیط زیست سازگار بوده و از قطع بی‌رویه درختان جلوگیری میکند.

 ساخت تخته‌های چند لایه به همراه روکش‌های خاص، سبب زیبایی ظاهری بسیاری برای این محصول میگردد.

تخته چندلایی یا پلای وود چه کاربردهایی دارد؟

خب پیش‌تر هم گفتیم که پلای وود کاربردهای فراوانی دارد و با توجه به انواع مختلف خود، میتواند در همه صنایع حضور داشته باشد. این کاربرد فراوان دلیلی شد برای این که روز به روز بر مشتریان و متقاضیان این محصول افزوده شود. در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد:

· ساخت انواع دربهای درون ساختمان و دربهای ورودی

· در صنعت مبلمان، میزهای ناهارخوری و میزهای عسلی

· در تهیه قالب‌بندی ساختمانی که به دلیل خاصیت این نوع چوب، میتواند بارها و بارها کاربرد داشته باشد

· برای تولید کفپوش‌ها، پوشش دیوار، سقف و استفاده در ایجاد پله‌ها

· در صنعت دکوراسیون داخلی، ساخت وسایل دکوری و تزیینات

· در تولید انواع جعبه‌های بسته‌بندی و پالت‌های

· بهره‌گیری در تولیدات مربوط به صنایع نظامی، هوایی و دریایی

· استفاده در تولید انواع کابینت

· در ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها

· در ساخت کندوهای عسل در صنعت زنبورداری

چه تفاوتی میان پلای وود با پلی وود وجود دارد؟

شاید بارها نام پلی وود و پلای وود را شنیده باشید، یا حتی عده‌ای گمان میکنند این دو واژه، یک محصول را دربرمیگیرد. اما این سخن اشتباه است، چرا که پلی وود و پلای وود هر کدام به نوبه‌ی خود، نوعی خاص را دربرمیگیرند. در واقع پلی وود به محصولی گفته میشود که حاصل ترکیب بازیافتهای چوبی از جمله خاک اره و تیکه‌های چوب و مواد پلاستیکی بازیافتی است. از همین رو به پلی وود، چوب پلاست نیز میگویند.این در حالی است که پیش‌تر آشنا شدیم که پلای وود حاصل چند لایه چوب می‌باشد که با کمک چسبهای مخصوص با یکدیگر متصل شده‌اند. پلی وود نسبت به پلای وود دارای قیمت ارزان و مقرون به صرفه‌تری است، در عین حال ضد خش، ضد حشرات و قارچ و مقاوم در برابر رطوبت می‌باشد. اما در عوض همانند پلای وود خاصیت طبیعی بودن ندارد و با شمایل پلاستیک مانند خود، از نظر ظاهری در رده پایین‌تری قرار دارد.

 ابعاد تخته چند لایی پلای وود

نخستین موردی که در خصوص ضخامت تخته‌های چند لایه اهمیت دارد، این است که مشاهده‌ی اختلافی اندک، معمولا طبیعی است. با این که تولیدکنندگان همیشه سعی مینمایند تا دقت کاملی در جهت ایجاد ضخامت دقیق انجام گیرد، اما به دلیل واقعیت‌های تولید این نوع تخته، این امر همیشه ممکن نیست. از جمله موارد تاثیرگذار بر ضخامت پلای فود میتوان به سمباده زدن اشاره کرد. راه حل مناسب رفع این اختلاف اندک در ضخامت را میتوان با اندازه‌گیری ورق با کولیس، پیدا نمود. با این راه حل میتوان از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرد.

 پس از کسب آگاهی از ضخامت مورد نیاز خود، میتوانید در جهت خرید پلای وود اقدام کنید.

 عمده ابعادی که وارد بازار ایران میشوند به شرح زیر است:

تخته چندلایی یا پلای وود روسی ۱۲۲*۲۴۴ و ۱۵۲*۱۵۲

تخته چندلایی یا پلای وود چینی ۱۲۲*۲۴۴

تخته چندلایی یا پلای وود مالزی و اندونزی ۱۲۲*۲۴۴

تخته چندلایی یا پلاای وود یرانی ۱۲۲*۲۴۴ و ۱۰۵*۱۲۰ و ۱۲۰*۲۴۰

ضخامت این نوع تخته‌های چوبی از ۳ میلیمتر تا ضخامتهای بیشتر تولید میگردد و در میان انها، تخته‌های چندلایی روسی و  مالزی از محبوبترین انواع وارداتی موجود در بازار ایران هستند. 

 

بررسی  پلای وود ایرانی و روسی

دو کشور ایران و روسیه به دلیل جنگلهای فراوان، از لحاظ چوب و منابع چوبی، بسیار غنی هستند. به همین جهت در هر دو کشور شاهد تولید تنوع زیادی در فرآورده های چوبی علی الخصوص پلای وود می باشیم. اما طبیعتاً تفاوتهای قابل توجهی بین محصولات تولیدی هر دو کشور وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره میکنیم:

نوع چوب رشد یافته با توجه به شرایط اقلیمی: در ایران عمده چوبی که برای تهیه پلای وود مورد استفاده قرار میگیرد، از درختان بلوط، گردو و ممرز است که معمولاً در مناطق معتدل و کوهستانی کشور موجود هستند. در حالی که پلای وود های روسی حاصل درختان بلوط، زبان گنجشک و صنوبر می‌باشند که در سردترین مناطق این کشور رشد کرده‌اند. در واقع گرم شدن هوا در ایران باعث میشود درختان با تراکم کمتری رشد کنند. اما درختان روسی چون در معرض سرمای دائمی هستند، رشد کندتر و در عین حال متراکم‌تری دارند. نتیجه‌ی پلای وود این دو کشور قطعا از این حیث تفاوت زیادی خواهند داشت.

کیفیت چوب: در پلای وود روسی با توجه به دارا بودن رگه‌های ضخیم و یک رنگ، نسبت به پلای وود های  ایرانی با رگه‌های باریک و چند رنگ از استحکام و کیفیت بیشتری برخوردار است.

قیمت پلای وود تولیدی: پلای وود روسی به دلیل ویژگیهای متمایز تر و واردات، قیمت بیشتری نسبت به پلای وود های داخلی دارند. پس پلای وود ایرانی را می توان آسانتر و با قیمت کمتری خریداری کرد.

البته تخته چندلایی روسی و ایرانی از چندین لحاظ دیگر نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند، مانند نحوه ساخت و تولید. اما استفاده از هر کدام با توجه به نوع مصرف شما، میتواند انتخابی مناسب باشد. مثلا پلای وود ایرانی برای مبلمان و دکوراسیون و پلای وود روسی برای پروژه‌های ساختمانی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.‌

سوالات متداول در مورد تخته چند لایی

۱- آیا میتوان تخته‌های پلای وود را انعطاف داد؟

با اینکه همواره تخته‌های چند لایه، با استحکام و مقاوم معرفی میشود، اما در نوعی از آن، انعطاف زیادی وجود دارد و به عبارتی می توان آن را خم نمود. این خبر برای بسیاری علی‌الخصوص سازندگان صنایع زینتی و تزیینی بسیار خوشایند می‌باشد چرا که تطبیق پذیری مواد و شیوه‌های استفاده از آن را بالا میبرد.

۲- چرا پلای وود از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است؟

همانگونه که در متن گفته شد، پلای وود ها به دلیل نحوه‌ی تولید بسیار مستحکم میشود. به عبارت دیگر لایه‌ها و قطعات چوب با قرارگیری عمود بر یکدیگر و اعمال چسب مابین آنها با فشار بسیار بالا، توانسته‌اند مسبب این استحکام قابل توجه گردند.

۳- آیا پلای وود را میتوان رنگ‌آمیزی کرد؟

برای رنگ‌آمیزی تخته چندلایی، راحت‌ترین روش، استفاده از رنگ‌های اکریلیک لاتکس مبتنی بر آب است. در روش دیگر نیز میتوان از رنگهای اپوکسی بهره برد که ماندگاری بالایی دارند. در هر صورت در انتخاب رنگ‌های باکیفیت و برس رنگ‌آمیزی دقت نمایید تا در نهایت نتیجه بهتری بگیرید. نکته مهم این که پیش از انجام رنگ‌آمیزی حتما قلم مو را خیس کرده و در سمت دانه بالایی حرکت دهید.

سخن پایانی: تخته چندلایی یا پلای وود یک محصول همه کاره است که از قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه‌ای نیز برخوردار می‌باشد. در صنایع مختلف به شکلی گسترده کاربرد دارد و از لحاظ استحکام، مقاومت و انعطاف برای بسیاری به یک گزینه‌ی ایده‌آل بدل شده است. با توجه به مزایا و ویژگیهای بسیار این نوع تخته، در انواع مختلف وارد بازار شده تا براساس نوع نیاز و اهداف سازه قابل تهیه باشد. در این مطلب سعی نمودیم معرفی کامل و جامعی از پلای وود یا تخته چند لایی داشته باشیم تا بتوانید در هنگام تهیه، انتخاب صحیح‌تری داشته باشید. برای خرید تخته چندلایی کافیست، نوع مناسب تخته چند لایه را براساس تعداد لایه و نوع کاربرد و جنس چوب انتخاب نمایید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *