قیمت تخته چند لایی روسی

قیمت تخته چند لایی روسی

یکی از راه های استفاده از چوب در ساختمان سازی و سایر سازه ها، تبدیل آن به تخته های چوبی است. این تخته ها در انواع مختلف با ضخامت های متفاوتی ساخته می شوند و از استحکام بسیار بالایی برخوردار اند. این تخته ها در کشور های مختلف تحت شرایط گوناگونی ساخته شده و به بازار عرضه می شود. یکی از کشورهایی که بهترین تخته های چند لایه را ساخته و محصولات آن نیز بسیار مورد توجه سازندگان قرار گرفته است، تخته چند لایی روسی است. اگر می خواهید بدانید تخته چند لایی روسی چیست و با معایب و مزایای آن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب از آسیا پاندا چوب همراه ما باشید.

تخته چند لایی روسی چیست؟

تخته چند لایی روسی از پر مصرف ترین متریال در ساختمان سازی و ساخت دکوراسیون است و در انواع مختلف ساخته می شود. تخته های چند لایی روسی جزو با کیفیت ترین و معروف ترین تخته های چند لایه اند و در معماری ، لوازم منزل، ابزار آلات، ساختمان سازی و مبلمان و سرویس چوب و … از آن استفاده می شود. این تخته های چند لایه چوبی از روسیه وارد می شوند و از تنه درختانی مانند نراد، راش ، کاج و بلوط و … تهیه می شوند. رنگ این تخته ها نیز معمولا سفید رنگ یا کرم رنگ است. برای ساخت تخته های چند لایی چوبی ابتدا چوب های خام تهیه شده با بروز ترین دستگاه ها پوست کنی شده و به قطعات یکنواختی تقسیم می شوند.

این قطعات درون دستگاه ها فشرده شده  و از پرس شدن تبدیل به تخته های یکنواختی از چوب می شوند. این تخته ها بصورت لایه لایه با ابعادی متنوع به هم چسبانده می شوند و دوباره پس از پرس شدن و فشرده شدن به تخته های هفت لایه فشرده و مستحکم با ضخامت کم  تبدیل می شوند.

انواع تخته های چند لایی روسی

با توجه به نوع چوبی که در ساخت تخته های چند لایه روسی استفاده می شود می توان تخته های چند لایی روسی را در دو دسته تخته چند لایی ساخته شده از چوب سخت و تخته چند لایه ساخته شده از چوب نرم تقسیم کرد. تنه برخی از درختان مانند نارون، بلوط ، افرا ، راش و …  از چوب سخت ساخته شده اند و تخته چند لایه ساخته شده از این درختان نیز از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

برخی از درختان مانند کاج نیز تنه نرمی دارند و و تخته های چند لایه ساخته شده از آن ها از استحکام کمتری نسبت به گروه قبل برخوردارند. لایه های این تخته ها در سه دسته لایه رویین، لایه های میانی و لایه زیرین تقسیم می شود. این تخته های روسی در اندازه های 4 الی 6 متری بصورت مکعب مستطیل ساخته می شوند.

کاربرد تخته های چند لایی روسی

تخته های چند لایی چوبی در موارد  بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد و کاربردهای فراوانی دارد. از تخته های چند لایی روسی که بسیار با کیفیت است در زمینه تولید انواع کف پوش با طول عمر بالا، تولید مبلمان و دکوراسیون چوبی با استحکام بالا ، ساخت لوازم هنری، صنعتی و …. مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی می توان گفت کاربرد تخته های چند لایی روسی عبارتند از : ساخت بهترین مبلمان و سازه های چوبی مانند کمدها، میزها و صندلی ها – ساخت انواع کف پوش با روکش های متنوع – ساخت الیاف ها و کاغذهای با کیفیت – ساخت پارتیشن ها و نرده های چوبی – ساخت کابینت ها – قابق سازی – ساخت مجسمه ها و نماهای چوبی- ساخت دکوهای چوبی و ….

مزایای تخته چند لایه روسی

تخته چند لایی روسی در انبار
بارگیری سفارشات ارسالی تخته چند لایی روسی

تخته های چند لایه روسی در انواع مختلفی با کیفیت های متفاوت تهیه می شود و به ایران می رسد. این تخته های چند لایه بصورت کلی از استحکام بالایی برخوردار اند. به علت تخلیه کامل رطوبت از تخته ها و فشرده سازی آن ها، وزن آن ها بسیار سبک بوده و به راحتی قابل حمل می باشند.

در کنار استحکام بالا تخته های چند لایی روسی بسیار انعطاف پذیر اند و در صورت زدن میخ به آن و یا ایجاد شکاف، ترکی روی آن ظاهر نمی شود و به راحتی می توان از آن استفاده نمود و به سایر قطعات وصل نمود. این تخته های چند لایه را می توان با روکش های متنوعی پوشاند و به آن تنوع داد و در صنایع مختلفی از جمله در نمای ساختمان استفاده نمود. همچنین می توان این تخته ها را در صورت آسیب دیدن، تعمیر نمود.

اگر ضربه ای به تخته های چند لایه روسی وارد شود به علت خاصیت انعطاف پذیری بالای آن می توان دوباره آن را به شکل اولیه اش باز گرداند که این عمل با روش هاس گوناگونی از جمله پاشیدن آب به تخته های چوبی و حرارت رساندن به آن با اتو انجام می شود.

معایب تخته های چند لایی روسی

هر محصولی در کنار داشتن مزایای بسیار می تواند معایب محدودی نیز داشته باشد. بنابراین با توجه به محدودیت هایی که تخته های چند لایه دارند، نمی توان از آن ها در هر شرایطی استفاده نمود. در صورتی که تخته ها بصورت خام  وارد ایران شوند، کار با آن ها ممکن است حساسیت هایی را بوجود آورد و حتما باید تحت شرایط مخصوصی آن ها را به تخته های چند لایه قابل استفاده تبدیل نمود. این تخته ها از چوب درخت هایی ساخته می شوند که برای زندگی و لانه سازی حشرات و قارچ ها مناسب بوده و در صورت عدم استفاده از سموم و استفاده از مواد افزودنی که در مرحله ساخت تخته های چند لایه از این اتفاق جلوگیری می کند، تخته ها پس از مدتی تغییر رنگ داده و خراب می شوند و دیگر استحکام اولیه و کیفیت بالای خود را از دست می دهند.

سخن آخر

تخته های چند لایی روسی یکی از با کیفیت ترین تخته های چوبی اند که در ایران کاربردهای متفاوتی داشته و مشتریان بسیار زیادی نیز دارد. این تخته ها بسیار سبک، محکم و با ماندگاری بالا هستند و در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. کیفیت این تخته ها بسته به محل تولید آن ها و نوع چوب استفاده شده متفاوت است. بنابراین بسیار مهم است که این محصول از شرکت هایی با اعتبار بالا خریداری شوند.

مطالب مرتبط:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *