قیمت تخته سه لایی ارزان به صورت مستقیم از کارخانه بدون واسطه

تخته سه لایی چیست؟

امروزه در زمینه ساختمان سازی و ساخت مبلمان و همچنین کابینت سازی از متریال های مختلفی استفاده می شود که یکی از مدرن ترین و شیک ترین آن ها که زیبایی سازه را چند برابر می کند، تخته های چوبی اند. این تخته ها در ضخامت های متفاوت بصورت تک لایه، سه لایه و چند لایه در ساخت استفاده شده و ویژگی های بسیاری دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با تخته سه لایی آشنا کرده و کاربردهای آن را برای شما بیان کنیم. تا انتهای این مقاله از آسیا پاندا چوب با ما همراه باشید.

تخته سه لایی چیست؟

تخته سه لایی در دسته تخته های چند لایی قرار گرفته و جزو اولین نوع تخته های چند لایی است. در این نوع سه لایه چوب در ابعاد مختلف به یکدیگر چسبانده می شوند و استحکام بیشتری نسبت به تخته های تک لایه دارند. جنس تخته های سه لایی معمولا از چوب درختان محکمی مانند بلوط، افرا، سرو و یا کاج استفاده می شود تا محصول مرغوب و محکمی به بازار عرضه شود.

نحوه ساخت تخته سه لایی

در مرحله اول ساخت تخته سه لایی سازنده بهترین نوع چوب را از نظر استحکام و ماندگاری بالا انتخاب نموده و آن را تهیه می نماید. چوب ها معمولا بصورت نامنظم برش خورده هستند و قابل استفاده مستقیم نیستند. این چوب ها را درون مخزن بخاری برای نرم تر شدن قرار می دهند و سپس با دستگاه برش آن ها را تبدیل به ورقه های چوبی می کنند و برش های طولی روی آن ایجاد می کنند.

برای بررسی عدم وجود ایرادات تاثیرگذار بر کیفیت کار، ورقه های چوبی را از یک اسکنر عبور می دهند تا ورقه های نامرغوب را جدا کنند. ورقه های چوبی مرغوب توسط نوعی چسب مخصوص چوب به هم کاملا متصل می شوند و بعد از اتصال با چسب، برای فشردگی بیشتر پرس کاری انجام می شود و تصال ورقه ها به یکدیگر نیز محکم تر می شود. سپس ورقه های چوبی سه لایه در ابعاد مورد نظر برش می خورند.

ویژگی های تخته سه لایی

ارسال تخته سه لایی به سراسر کشور
ارسال تخته سه لایی به سراسر کشور

1.میزان استحکام و مقاومت فیزیکی بالا: مهم ترین دلیل استفاده از تخته های سه لایی در سازه ها، استحکام بالای آن به دلیل چند لایه بودن آن است. ماندگاری تخته های سه لایی نیز به علت استحکام بالای آن بیشتر از تخته های تک لایه است و کاربرد بیشتری نسبت به آن و ام دی اف و نئوپان دارد. این محصول بویژه در ساختمان سازی به علت استحکام بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

2.وزن کم و سبک بودن: در کنار استحکام بالای تخته های سه لایی، وزن آن ها بسیار کمتر از وزن مورد انتظار است و یکی از مزایای مهم این متریال محسوب می شود.

3.مقاومت و ماندگاری بالا: نحوه تولید تخته سه لایی بصورتی انجام می شود که این محصول در برابر تغییرات آب و هوایی و رطوبت محیط حداکثر مقاومت را از خود نشان دهد. این مزیت موجب می شود که بتوان از آن در هر محیطی استفاده کرد. چسبی که میان لایه های چوبی معمولا قرار می گیرد، ضد آب هستند و مانع عبور رطوبت به لایه های دیگر می شوند.

4.قیمت مناسب: استفاده از این تخته های در تولید بسیار مقرون به صرفه است و در کنار تولید سازه ای با استحکام بالا، هزینه های ساخت کاهش می یابد. از طرف دیگر تخته های سه لایی در هر ابعادی قابل ساخت و استفاده اند و از میزان هدررفتن مواد اولیه برای تولید ابعاد مختلف در سازه خودداری می شود.

5.مقاوم در برابر ترک خوردن و شکستگی: تخته سه لایی به علت استحکام بالا در برابر شکسته شدن و ترک خوردن مقاوم اند و این به علت چند لایه بودن و چسب مخصوص بین لایه ها و پرس نهایی است. این ویژگی باعث می شود با پیچ کردن و یا فرو کردن میخ به تخته، شکستگی در آن ایجاد نشود.

6. ابعاد متفاوت: تخته های سه لایی را می توان در اندازه های مختلف با ضخامت کم تولید کرد. به عبارت بهتر می توان سطوح با ابعاد مختلفی را با تخته سه لایی با ضخامت کم پوشاند.

تخته سه لایی چه کاربردهایی دارد؟

درختان در حالت عادی قابل استفاده نبودند و تولید تخته های چوبی انقلابی را در صنعت چوب بوجود آورد. همچنین تنه درختان ابعاد کوچکتری از ابعاد مورد نیاز در ساخت و ساز دارند و با تولید تخته های چوبی، می توان از تنه این درختان در ابعاد مختلفی بهره مند شد. 

بطور کلی می توان گفت تخته های سه لایی چوبی با هدف استفاده از چوب با استحکام بالا در ابعاد بزرگ با ضخامت کم تولید شدند. هرچه میزان تراکم چوب بالا باشد، محصول نهایی با کیفیت تر است. این تخته های سه لایه با کیفیت در موارد مختلفی کاربرد دارند. 

در ادامه مقاله به بررسی کاربردهای تخته های سه لایه می پردازیم. تخته های سه لایی در ساخت انواع کف پوش ها و همچنین برای دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت سقف های کاذب ، نمای ساختمان و ساخت دکور در منازل و ساختمان ها از این تخته ها استفاده می شود. 

از دیگر کاربردهای تخته های سه لایی ساخت وسایل برای کودکان، ساخت جعبه های بسته بندی، استفاده در ساخت و طراحی کابین وسایل نقلیه و همچنین ساخت انواع کمد، کابینت و مبلمان نام برد. بطور کلی برای ساخت وسایلی که قرار است ضخامت کم و استحکام زیاد داشته باشند، می توان از تخته های سه لایی استفاده نمود.

سخن آخر

تخته های سه لایی بهترین متریال چوبی با ضخامت کم و استحکام و انعطاف پذیری بالا هستند که خاصیت انعطاف پذیری داشته و می توان از آن ها در هر ابعادی استفاده نمود. این تخته ها کاربرد بسیاری دارند که بخش اعظم آن در ساختمان سازی به کار برده می شود. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *