قیمت تخته چند لایی ایرانی | فروش تخته چند لایی ایرانی به سراسر کشور

تخته چند لایی ایرانی

تخته چند لایی یا پلای وود، در معنای کلی به تخته‌های چوبی اشاره دارد که حاصل ترکیب چند لایه‌ی نازک چوب و نوعی چسب مخصوص است که با کمک فشار بالای داغ یا سرد، تولید میگردد. لایه‌ها با جریان مخالف، عمودی یا افقی بر روی یکدیگر قرار میگیرند و اینگونه باعث بالا رفتن استحکام محصول نهایی میشود. علاوه بر این میتوان شاهد مقاومت بالا در تنش‌های خمشی مختلف از آن نیز بود. تخته چند لایی علاوه بر تمام انواع خود، با توجه به کشور سازنده نیز در بازار نامگذاری میشود. یکی از انواع آن تخته چند لایی ایرانی است که در ادامه میخواهیم این مطلب از آسیا پاندا چوب اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی تخته چند لایی ایرانی

تخته‌های چند لایی ایرانی عموما از چوب‌های صنوبر و سپیدار و غیره تولید میگردند و از سه تا چندین لایی را میتوان در بازار مشاهده کرد. از آنجایی که اغلب چوبهای مصرفی از نوع نرم هستند، به پلای وودهای ایرانی نیز چندلایی نرم میگویند. بسته به چسبی که در میان لایی‌ها به کار میرود میتوان پلای وود ایرانی را به معمولی و ضدآب طبقه‌بندی کرد. در ایران تخته‌های چند لایه در کارگاه و کارخانه‌های مختلفی ساخته میشود که با توجه به چوب مصرفی، چسب و تکنولوژی ساخت، کیفیت و قیمت متفاوتی دارند.

روند تولید تخته چند لایی  ایرانی

روند تولید تخته چند لایی در ایران چندان تفاوتی با دیگر کشورها ندارد. اصولاً جهت ساخت این نوع از تخته‌ها، میبایست نخست تنه‌های درختان مورد نظر با کمک دستگاههای برش به تخته‌های بسیار نازک تبدیل گردند. در مرحله بعد متناسب با تعداد لایی‌های مورد نظر، چوبها به ترتیب در لایه‌های مختلف یکدیگر (عمودی و افقی) با کمک چسبهای مخصوص و تحت فشار و حرارت به یکدیگر چسبانده می‌شوند.

در واقع دلیل اینکه چوبهای برش داده شده را، برخلاف سمت رگه‌های لایه قبلی قرار میدهند این است که، با توجه به این وضعیت، فشار بین بخش‌های مختلف چوب به شکلی مناسب توزیع میگردد و در نهایت تخته‌های چند لایه مستحکم‌تری در اختیار خواهیم داشت.

 ویژگیهای تخته چند لایی ایرانی

همانند تمام تخته چند لایی یا پلای وودهای موجود، تخته چند لایی ایرانی که از معایب و مزایای خاص خود برخوردار است که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. از آنجایی که از چوبهای درختان داخل کشور تولید میگردند همانند چوب صنوبر یا چوب سفید ایرانی، با اب و هوای ایران سازگاری بیشتری دارند.
  2. تخته‌های چند لایی ایرانی نسبت به نوع تک لایی بسیار مقاوم‌تر و از استحکام بیشتری برخوردار است.
  3. از نظر وزنی و حمل و نقل، در مقایسه با تخته‌های نئوپان و ام‌دی‌اف‌‌ سبک‌تر است.
  4. میتوان با روکشهای متنوع به آنها زیبایی و تنوع داد.
  5. چون تخته چند لایی ایرانی ساخت داخل است به وفور میتوان یافت و استفاده مصرف کنندگان از سطح وسیع و بیشتری از این نوع چوب فراهم میباشد.
  6. و باز هم چون در داخل ایران و با چوب درختان داخلی تولید میگردند (فارغ از نوع برند و چوب)، به قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به چوبهای چند لایه خارجی قابل خریداری هستند. در ضمن هزینه های مربوط به نوسان ارز نیز به این محصول تعلق نخواهد گرفت.
  7. تخته چند لایی ایرانی در ابعاد بزرگ عرضه میشوند و قابلیت پوشش سطح وسیعی را دارا هستند

معایب تخته چند لایی ایرانی

از آنجایی که هر چوب و نحوه ساخت تخته از آن، به شرایط خاصی مربوط میشود، نمیتوان از عنوان عیب برای آنها استفاده نمود. در واقع نوعی محدودیت محسوب میگردد که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد

از آنجایی که درختان مورد استفاده در صنعت پلای وود ایرانی از مناطق کوهستانی تهیه میگردند اما در مقایسه با چوب مناطقی مانند روسیه، از تراکم کمتری برخوردار بوده و طبیعتاً اندکی ضعیف‌تر است.

در ایران بیشتر تخته‌های چند لایی معمولی تولید میشود پس حتما قبل از خرید از دارا بودن این خاصیت در صورت نیاز، اطمینان حاصل کنید.

متاسفانه برخی تولیدکنندگان تخته چند لایی ایرانی، محصولاتی فاقد برچسب‌های معتبر و شناسنامه‌های دقیق ارائه میدهند، پس در هنگام خرید دقت نمایید.

کاربردها و موارد استفاده از تخته چند لایی ایرانی

  • در صنعت حمل و نقل همچون ساخت اتاقهای تریلی و کامیون
  • در صنعت بسته‌بندی و پکیج‌های کوچک و بزرگ
  • مبلمان، میز و صندلی، کمدهای دیواری، قفسه
  • اسباب بازی
  • کفپوش، پوشش دیوار و سقف
  • در قسمت‌های مختلف صنعت ساختمان و دکوراسیون

آیا میتوان تخته چند لایی ایرانی را روکش کشید؟

در جواب میتوان گفت با وجود این که این محصول از چوب طبیعی ساخته و سمباده کشی میگردد اما چنانچه درخواست مشتری باشد میتوان بر روی آن روکشهایی از دیگر درختان طبیعی یا حتی روکشهای مصنوعی پرس کرد. البته در صورت داشتن روکش حتما توجه بفرمایید که لایه‌ی روکش، خلاف جهت چوبها انجام شده باشد.

آیا از تخته چند لایی ایرانی میتوان به عنوان قالب بتن استفاده کرد؟

از آنجایی که تخته چند لایی ایرانی عموما از چوب درختان نرم هستند و استحکام مورد نظر قالب‌بندی را ندارند، چندان برای این منظور پیشنهاد نمی‌گردند. مگر اینکه کار با چوب سفارشی، ضد آب و ترجیحا روکش‌دار تولید گردد. با این حال در مواردی که به یک تخته محکم جهت فعالیتهایی مانند بتن‌ریزی‌های سقف‌های وافل نیاز باشد، پلای وود ایرانی نیز میتواند انتخابی مناسب باشد.

قیمت تخته چند لایی ایرانی

تخته چند لایی از جمله موارد پرکاربرد در صنایع مختلف است که عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت آن تاثیرگذار باشند. در ایران چندین تولیدکننده اقدام به ساخت چوبهای چند لایه میکنند که با توجه به برند خود، ضخامت کار، جنس چوب مورد استفاده، نوع چسب بکار رفته، خاصیت‌های متفاوت همچون ضدآب بودن، روکش‌دار یا بدون روکش بودن و درجه کیفیت، محصول نهایی را قیمت گذاری میکنند. شما باتوجه به جزییات فنی، کیفیت مورد نظر و نوع نیازتان میتوانید قیمت محصول را مشاهده نمایید.

راهنمای خرید بهترین نوع تخته چند لایی ایرانی

برای تهیه بهترین نوع تخته چند لایی ایرانی، مهمترین قدم مراجعه به تولیدکننده یا فروشنده‌های معتبر و مطرح است. چرا که علاوه بر کیفیت مطلوب و جنس درجه یک، قیمت نیز در این مراکز در حد بسیار معقول و مناسبی می‌باشد. این موضوع در مورد خرید آنلاین قطعا بیش از خرید حضوری میتواند حساس باشد.

مطالب پیشنهادی:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *