قیمت تخته چند لایی اندونزی | فروش تخته چند لایی اندونزی به سراسر کشور

تخته چند لایی اندونزی

تخته چند لایی یا پلای وود، از جمله شناخته‌شده ترین محصولات مبتنی بر چوب می‌باشد که با توجه به قیمت مناسبی که دارد، در بیشتر صنایع کاربردی، مورد استفاده قرار میگیرد. تخته چند لایی در واقع محصول اتصال چند لایی تخته نازک چوبی است که با کمک چسب و فشار بالا، در ابعاد مختلف تولید و روانه بازار میشود. با توجه به تعداد لایه‌های به کار رفته، میتوان این تخته‌ها را نامگذاری کرد، از جمله تخته سه لایه و هفت لایه. یکی از کشورهای سازنده‌ی این نوع تخته، کشور اندونزی میباشد که در این راه بسیار موفق عمل نموده است.

تخته چند لایی اندونزی از جمله پرکاربردترین پلای وود‌های وارداتی میباشد که توانسته در سطح جهانی به محبوبیت بالایی دست پیدا کند. در ایران نیز به دلیل کیفیت بالای این نوع تخته، متقاضیان زیادی را جذب نموده است.

انواع تخته‌های چند لایی اندونزی را میتوانید در سایز ۲۴۴× ۱۲۲ و با ضخامتهای ۳ ، ۶ ، ۹ ، ۱۲ ، ۱۵ و ۱۸ میلی‌متر در بازار بیابید. به جهت پاسخگویی به سلایق مختلف، علاوه بر موارد بدون روکش، تخته چند لایی اندونزی با روکش‌های متنوع و زیبا نیز تولید و روانه بازار شده‌اند.

مزایای تخته چند لایی اندونزی

عمده چوبی که برای ساخت چوب چند لایی‌ی اندونزی به کار میرود، از درختان ساج است. این درختان بلند، بسیار مقاوم و دارای ظرافت خاصی است. با توجه به رشد در فضای استوایی، دارای روغن فراوانی بوده و همین امر باعث شده تا از استحکام بسیار بالایی برخوردار شود. علاوه بر تمام مزایای ذکر شده، چوب این درخت که برای ساخت چوب چند لایه بسیار کاربرد دارد، نسبت به دیگر چوبها، در مقابل رطوبت مقاومت به سزایی دارد.

با توجه به ارتفاع و بلندی درختان اندونزی، درختان کمتری برای تولید قطع میشوند و همین امر بسیار از لحاظ زیستی، مورد توجه است. با توجه به تنوع ضخامت و ابعاد این نوع چوب، همواره در بسیاری موارد میتواند کاربرد داشته باشد. جالب است بدانید که این نوع تخته در برابر پوسیدگی و ایجاد خش، نتایج خشنود کننده‌ای از خود نشان داده است. در نهایت از دیگر مزایای این نوع تخته میتوان به وزن بسیار سبک در مقابل استحکام بسیار بالا، تناسب برای کارهای پیچیده و خمیده، تولید آن در ابعاد بزرگ و امکان برش آسان اشاره کرد

معایب تخته چند لایی اندونزی

از آنجایی که تخته چند لایه اندونزی از خارج کشور، وارد میشوند، با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت دلار، میتواند برای شما با بهای تمام شده‌ی بسیاری همراه باشد. اما طبیعتاً در برابر کیفیتی که از آن دریافت میکنید، اندکی بهای بیشتر ارزشش را خواهد داشت.

مورد دوم این که، به دلیل طبقه‌بندی تخته‌های چند لایی اندونزی در طبقه‌ی چوبهای نرم یا استوایی، بیشترین تولیدات این نوع، برای مواردی چون مبلمان، درب و کابینت، جعبه‌های بسته‌بندی و غیره کارایی دارند و بهتر است برای مصارف ساختمانی از جمله اجرای بتن، از انواع مخصوص که ضد آب، مستحکم‌تر و با ضخامت بیشتر هستند، استفاده کنید.

قیمت تخته چند لایی اندونزی

همان گونه که پیش‌تر ذکر کردیم، تخته چند لایی اندونزی با ضخامتهای متفاوتی در بازار موجود می‌باشند که یکی از عوامل تعیین قیمت این محصول، همین مورد خواهد بود. به عبارت دیگر هر چه ضخامت مورد نیاز ما بیشتر باشد، طبیعتاً بهای خرید نیز افزایش خواهد یافت.

مورد دوم که میتواند قیمت را تحت تأثیر خود قرار بدهد، کیفیت و مرغوبیت چوب و متریال به کار رفته در ساخت و تولید این نوع تخته است. طبیعتاً کیفیت کار میتواند علاوه بر حفظ طول عمر بیشتر، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه‌تر باشد.

در نهایت نیز علاوه بر برند تولیدکننده، کیفیت متریال ساخت و اندازه‌ی ضخامت کار، نرخ ارز نیز میتواند تعیین کننده‌ی قیمت وارداتی این محصول باشند.

مطلب مرتبط: قیمت تخته چندلایی مالزی + مزایا و معایب

طرز تهیه تخته چند لایی اندونزی

ابتدا تنه‌ی درختان برای برش‌کاری، برای مدت چند روز در کانالهای بخار قرار میگیرند. سپس با تیغه‌های تیز و بلند، تنه‌ی درخت به ورقهای نازکی تبدیل میگردد. لایه‌ها، با عبور از دستگاههای اسکنر بزرگ، عیب‌یابی شده و ایرادهای احتمالی آنها رفع میگردند.

بعد از قرار دادن ورقهای نازک چوب به صورت زوایای ۹۰ درجه (یا به ‌صورت تار و پودی) بر روی هم و ریختن چسب در میان لایه‌ها (چسبهای مخصوص برای ضد آب کردن یا چسبهای معمولی)، میبایست به حد بسیار بالایی به ان فشار و حرارت اعمال کرد. تخته‌ها یا از پیش برشهای منظم می‌خورند و بعد مراحل ساخت را طی میکنند و یا در مرحله بعد از پرس‌کاری، برای تنظیم ابعاد و یکسان شدن قسمت‌های اضافی، برش داده میشود. سپس با کمک دستگاه یا قرارگیری در محیط، سعی میشود چسبها و رطوبت اضافه‌ی موجود در چوبها خشک گردد‌.

و اینگونه تخته‌های چند لایی باکیفیت اندونزیایی در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.

مقایسه تخته چند لایی اندونزی و روسی

تخته چند لایی روسی حاصل درختانی است که در سردترین مناطق کره زمین رشد کرده‌اند و جزو چوبهای سخت طبقه بندی میشوند. اما چوب مالزی در مناطق گرمسیری و استوایی رشد کرده‌اند و جزو چوبهای نرم می‌باشند. به همین جهت چوبهای روسی برای کارهای سخت مانند عملیات بتن و ساختمانی بسیار پرکاربرد است اما بهتر است از تخته‌های مالزی برای صنایع دیگر استفاده نمود. البته به خاطر داشته باشید که تخته چند لایی اندونزی بسیار مستحکم و سخت است اما در مقایسه با همتای روسی خود در سطح پایین‌تری قرار میگیرد. از سوی دیگر در بازار، قیمت تخته چند لایی اندونزی بسیار ارزانتر و مقرون به‌صرفه‌‌تر از تخته‌های روسی می‌باشد.

سخن پایانی: تخته‌های چند لایی اندونزی با برندهای مختلفی وارد ایران میشوند که می‌توانند از لحاظ مختلف مانند درجه‌ی کیفیت، ضخامت و حتی ضد‌اب بودن، با یکدیگر متفاوت باشند. پس حتما پیش از خرید، ابتدا نیاز خود را از تخته چند لایی شناسایی کنید و سپس با توجه به ان، خرید خود را انجام دهید. در نهایت برای یک خرید مطمئن و آسان میتوانید از فروشندگان معتبر درخواست نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *