تخته هفت لایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تخته هفت لایی چیست

چوب یکی از زیباترین و جذاب ترین متریال های مورد استفاده در سازه های مختلف و ساختمان سازی است و سازندگان تمایل بسیاری به استفاده از چوب در سازه های خود دارند. به همین علت برای استحکام بیشتر و کاربرد بهتر چوب را بصورت تخته برای ساخت و ساز تولید می کنند. تعداد لایه های چوبی با توجه به درخواست مشتریان متفاوت است و ضخامت آن ها نیز متناسب با تعداد لایه ها تغییر می کند. در این مقاله  از آسیا پاندا چوب می خواهیم شما را با تخته های هفت لایی و کاربرد آن آشنا سازیم.

تخته هفت لایی و نحوه تولید آن

یکی از مراحل تولید تخته هفت لایی

تخته های هفت لایی که گاهی به آن ها چند لایه نیز گفته می شود، در ابعاد مختلف، ضخامت متفاوت و کیفیت متغیر تولید می شود و روش های تولید متفاوتی نیز دارد. بطور کلی در کارگاه های تولید کننده تخته های هفت لایی چوب ها که در ابعاد مختلفی خریداری شده اند ابتدا پوست کنی شده و درون مخزنی برای  فشرده سازی قرار می گیرند. سپس تبدیل به لایه هایی با ضخامت یک الی دو میلیمتر در ابعاد مختلف در می آیند. لایه ها درون محفظه ای برای خشک کردن قرار می گیرند تا بطور کامل خشک شده و رطوبتی در آن ها باقی نماند و محصول بی کیفیت به بازار عرضه نشود.

بعد لایه های درون پرس قرار می گیرند تا بطور کامل فشرده شده و اتو شوند. پس از مرحله پرس کردن مرحله چسب زنی آغاز می شود. در این مرحله چسب های مخصوص به دو صورت غلطکی و یا با اسپری به تمامی نقاط یک طرف لایه زده شده و برای لایه بعدی نیز همین عمل را انجام داده و بصورت منقطع (تار و پود) روی هم قرار می دهیم.

این کار تا ساخت تخته هفت لایه انجام می شود. محصول نهایی درون دستگاه پرس قرار می گیرد تا تمامی نقاط تحت فشار دستگاه به هم متصل شوند و پس از دیدن حرارت لازم و فشار لازم آماده شده و برش های متفاوتی با توجه به ابعاد تعیین شده خورده و آنکادر می شوند. سپس به بازار عرضه شده و در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

تخته های هفت لایی در ضخامت های 8 میلیمتر، 10 میلیمتر ، 12 میلیمتر، 18 میلیمتر و 24 میلیمتر در بازرا وجود دارند. در کارگاه های تولیدی تخته چند لایی ایرانی معمولا از چوب درختانی مانند چوب صنوبر، چوب سپیدار، چوب قلمه تبریزی و بطور کلی چوب درختان پهن برگ استفاده می شود.

در ساخت تخته چند لایی خارجی مانند تخته چند لایی روسی، چینی و مالزی از چوب های درختان سوزنی برگ استفاده می شود که مقاومت و انعطاف بیشتری نسبت به چوب های دیگر داشته و ماندگاری بیشتری دارند. این تخته های هفت لایه نسبت به میزان مقاومت و ماندگاری و کیفیتی که دارند، دارای قیمت های متفاوت اند و بسته به نوع چوب سازنده آن، مشتریان مخصوص خود را دارند.

نوع ایرانی تخته های هفت لایه قیمت مناسب تری نسبت به نوع خارجی آن دارند و در برخی موارد نیز کیفیت بیشتری خواهند داشت که می تواند مانع در نظر گرفتن قیمت بالای آن شود. ماندگاری و کیفیت بالای تخته های هفت لایی به عواملی مانند نوع چوب، نوع چسب، میزان فشار وارد شده به تخته های چوبی در دستگاه پرس، میزان حرارت وارد شده به تخته های هفت لایه و … بستگی دارد.

مزایای تخته های هفت لایه

تخته های هفت لایی نسبت به تخته سه لایی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و بسیار محکم هستند. وزن تخته های هفت لایی نسبت به سایر انواع تخته هایی از جنس های دیگر مانند ام دی اف سبک تر است. این تخته ها در کنار استحکام بالا قابلیت انعطاف پذیری بدون شکست دارند و اگر از نوع با کیفیت آن باشند دچار ترک و شکستگی نمی شوند. از این تخته ها می توان در هر ابعادی استفاده نمود و میزان اسراف دور ریزی آن در ساخت و ساز بسیار کم است. تخته های هفت لایی را می توان با روکش های متنوع خریداری نمود. قرار گرفتن هفت لایه چوب بصورت فشرده در کنار هم از این محصول، یک عایق صدا و حرارت و رطوبت می سازد.

کاربردهای تخته هفت لایی

تخته های هفت لایی به علت استحکام و انعطاف پذیری بالا و ضخامت مناسبی که دارند، کاربردهای فراوانی داشته و یکی از مقرون به صرفه ترین متریال های موجود می باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای تخته های هفت لایی، استفاده از آن ها در ساخت مبل و میز و صندلی است. از دیگر کاربردهای تخته های چند لایی یا هفت لایی ساخت انواع قفسه های چوبی است که با روکش های متنوع می توان قفسه های زیبایی ساخت و به بازار عرضه نمود.

در نمایشگاه ها نیز از تخته های چوبی برای ساخت غرفه ها و ایجاد طبقه های چوبی استفاده می شود. برای ساخت درب های چوبی با استحکام بالا و همجنین ساخت جعبه های بزرگ صنعتی و تجاری مانند جعبه های محافظ دستگاه های پزشکی بزرگ مانند ام ار ای استفاده می شود. جعبه های چوبی در ابعاد مختلف، جعبه های مهمات نظامی، بیلبوردهای تبلیغاتی، کندوهای زنبور عسل مصنوعی، جعبه های تزئینی، بسته بندی محصولات، ساخت دیواره های مصنوعی برای صخره نوردی، استفاده در وسایل حمل و نقل و … همگی از تخته های هفت لایی چوبی ساخته می شوند.

کاربرد تخته هفت لایی در قالب بندی ساختمانی

از مهم ترین کاربردهای تخته های چند لایی (هفت لایی) استفاده از آن ها در ساختمان سازی است. برای قالب بندی بتن، استفاده در کف، سقف و دیواره خانه های از پیش ساخته و کف و زیر سقف خانه های چوبی و همچنین ساخت کف پوش و دیوار پوش خانه ها نیز از این تخته ها استفاده می شود.

سخن آخر

در این مقاله شما با یکی از مهم ترین متریال هایی که در ساخت بسیاری از صنایع چوبی و ساختمان سازی استفاده می شود و کاربردهای فراوانی برای انسان دارد، آشنا شدید. تخته های چوبی در ابعاد و ضخامت های متفاوتی بصورت تک لایه تا چند لایه به بازار عرضه می شود و می توانید با توجه به نیاز خود،آن ها را تهیه نمایید.

برای ثبت سفارش و یا اطلاع از جدیدترین قیمت تخته هفت لایی باما در تماس باشید.

خرید تخته چند لایی

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *